Na zielonej ścianie czarno-szary element – przycisk otwierania drzwi lub przywoływania pomocy. Nad nim napis Dorapner (napis po norwesku) oraz napis w alfabecie Braille’a. Napis wykonany dużą, białą czcionką znajduje się na ciemny tle, również litery a alfabecie Braille’a są jasne i umieszczone na tej samej ciemnej tabliczce. Sam przycisk ma postać prostopadłościanu a jasny długich krawędziach. Na jego czarnej środkowej części znajdują się jasne symbol osoby poruszającej się na wózku i koło symbolizujące przycisk. Symbol osoby na wózku jest podświetlony.

Oslo bez barier?

Różnie z tą dostępnością jest. Przede wszystkim miasto położone jest wewnątrz fiordu. Oznacza to duże różnice wysokości i zmusza raz do wspinaczki, raz do zbiegania. Osobom poruszającym się na wózku nie jest najłatwiej. Z resztą każdy kto ma jakiekolwiek ograniczenia w mobilności nie ma tu łatwo.

Widok na Oslo od strony fiordu. W tle ratusz miejski. Po stronie osoby fotografującej na ławkach siedzą ludzie. Dzień jest pochmurny ale nie pada.
Widok na Oslo od strony fiordu. W tle ratusz miejski.

Oslo nie jest dostępnościowym rajem. Zupełnie nie jest tak, że do każdego publicznego miejsca można wjechać na wózku. Nie jest tak, że wszystkie tramwaje są niskopodwoziowe. Nie ma zbyt wiele oznaczeń dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Nie widać pętli indukcyjnych. Jedno jest jednak pewne, Norwedzy wiedzą, że osiąganie dostępności to niekończący się proces. I wiedzą też, że projektowanie uniwersalne nie polega jedynie na przestrzeganiu norm – jest przede wszystkim rodzajem podejścia, kultury, empatii w relacjach z innymi ludźmi.

Dość powszechne w Oslo jest stosowanie przycisków, które automatycznie otwierają różnego rodzaju drzwi. Rozwiązanie to wprost realizuje zasadę projektowania uniwersalnego – niski poziom wysiłku fizycznego. Zwykle na przycisku jest piktogram wózka, ale z obserwacji wynika, że z przycisku korzysta całe mnóstwo osób – bez wysiłku jest po prostu łatwiej.

Bardzo dobre są kontrastowe informacje wyświetlane w metrze, w pociągach czy na dworcu. Te element, to wypisz wymaluj realizacja kolejnej zasady projektowania uniwersalnego – zauważalna informacja. Widać, że rzecz ma systemowy charakter, bo oznakowania są powszechnie stosowane.

Widok na hale lotniska, dobrze widoczna szara podłoga odbijająca światło oraz szereg podwieszonych pod sufitem tablic informacyjnych. Tablice są ciemno granatowe a informacje na nic podane są białą i żółtą czcionką. Każdej informacji towarzyszą piktogramy przybliżające jej znaczenie. Po holu kręcą się podróżni z większym i mniejszym bagażem oraz obsługa lotniska w odblaskowych kamizelkach.
Napisy informacyjne na lotnisku

Ciekawe są też rozwiązania kolejowe. Na peronach są rampy, w wagonach rozkładane windy. Przede wszystkim pod ręką jest obsługa. Nie trzeba nikogo wzywać. A konduktor jak się raz pojawi, to potem jest w gotowości aż do opuszczenia pociągu przez pasażera czy pasażerkę. Te pociągowe rozwiązania realizują zasadę równego dostępu dla wszystkich.

Widok na drzwi wejściowe do wagony pociągu. W drzwiach mężczyzna ubrany w niebiesko czarny firm firmowy przewoźnika za pomocą przycisku rozkłada rampę łącząca peron z wagonem. Na drzwiach wagony piktogram osoby na wózku. W części przedniej kadru prawy bok kobiety widziany lekko z tyłu. Kobieta ma okulary, białą bezprzewodową słuchawkę w uchu i ubrana jest w koszulę w czerwono-niebieska kratę, z krótkim rękawem.
Konduktor rozkłada rampę w pociągu.
Te sam peron metra. Widok wzdłuż pociągu. Do wagonów wsiadają różni ludzie. wśród nich widoczny szary skuter.
Obudowany, elektryczny skuter na peronie metra.

Tę zasadę widać też w sposobie poprowadzenia bulwarów wzdłuż rzeki Akerselva, która dzieli Oslo na pół. To wartka, niemal górzysta rzeka spływająca ze wzgórz. Zastosowano rodzaj muld, które wyhamowują wszystkich „kułeczkowców”.

Jeszcze jedno rozwiązanie przyciąga wzrok. Wrzutnie do zwrotu książek w bibliotece. Wysokość ich umieszczenia można zmienić za pomocą przycisku. Elektrycznie uniosą się na wysokość wygodną dla kogoś wysokiego i zjadą na wysokość kilkuletniego dziecka. To dla odmiany realizacja zasady – parametry i wielkość przestrzeni umożliwiające dostęp i użytkowanie.

Szara ściana, jasno brązowa podłoga. Na ścianie na dwóch wysokościach sąsiadujące ze sobą półki/blaty. Nad każdą z półek wnęka na książki a nad wnęką ekran w zielonej oprawie.
Obniżane wrzutnie na książki w miejskiej bibliotece

Relacja powstała w ramach wizyty studyjnej w Projekcie „Equal chances – equal work” (Równe szanse – równa praca); organizatorem wizyty było Biuro Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Urzędu oraz miastem Oslo.

Dodaj komentarz